tisdag 3 maj 2016

Lilla Frö

Vi har börjat nu.
Med IVF alltså.

Först bestämde sig min kropp för att spela oss ett spratt.
Hade vi mirakulöst lyckats bli gravida på egen hand under den romantiska semestern i USA?

Så klart inte.

Den där romantiserade bilden jag haft hur vårt lilla frö skulle bli till stannar kvar i mitt hjärta.
Istället blir det nu, förhoppningsvis, ett litet frö utav alla dessa hormoner och injektioner.

En måndag i april fick jag komma på undersökning.
Mensen var över 2 veckor sen.
Jag var inte gravid och fick ett piller utskrivet för att få igång cykeln som bestämt sig för att lägga av just nu.

Fick order om att ta ett till test innan jag startade kuren med piller och det var lika negativt som de tidigare.

Sju dagar tabletter, och sen starta med en nässpray.
Ytterligare en vecka senare kom mensen.
En kraftig mensvärk väckte mig den lördagsmorgonen.
Varenda muskel i min mage krampade och jag kräktes av illamåendet.
Efter ett par svettiga timmar började blödningen och ut kom en stor slemmig klump.
En slemhinna som bestämt sig för att inte släppa hade nu tvingats ut av en tablett varje morgon fylld med progesteron och on top of that en spray fylld med östrogen.
Ett hormonkaos fyllde min kropp och tvingade den där envisa hinnan att avlägsna sig.

Värken försvann lika snabbt som slemklumpen spolades ner i toaletten och nu var det bara att vänta på nedregleringen.

Fem svettiga nätter senare fick jag komma på nästa undersökning.
Läkaren Sara sa att allt såg fint ut och om blodprovet också visade ett bra resultat skulle jag börja med sprutorna redan samma kväll.

Vi skulle på middag hos familjen, hela släkten var där och klockan nio smet vi iväg till mammas sovrum och läste instruktionsboken.
Min snubbe instruerade och jag utförde.


Nu är vi på sprutdag 5.
Svårt att sova på natten , sover hela dagen.
Mår illa.
Huvudvärk.
Sticker i äggstockarna

Imorgon ska vi tillbaka för ännu en undersökning, kontrollera så äggen bildats som dom ska.
Kanske är vi redo för nästa steg.

Lilla Frö.

Det är värt allt det här bara vi får ett Litet Frö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar