onsdag 11 maj 2016

Embryo

Kliniken ringde precis.

Tillslut fann dom sex ägg. 
Tre befruktades och är nu fina embryon redo att gro vidare i min livmoder. 

Ole, dole, doff. 
Vem av er ska in i mig?

Nu är det upp till embryologen och statistiken att avgöra vem av de små embryona som är mest lämpad att stoppas in i mig imorgon. 

Men det sjuka här. 
Det är liksom tre små embryon som väntar på oss!
Min snubbe jublade. 
Jag grät en skvätt.

De här ständiga kasten mellan hopp och förtvivlan skulle göra den mest stabila människa galen. 
Jag försöker andas. 
Vara i nuet.
Tänka positivt.

Hoppas.

Att du hänger med här gör mig stark. 
Att det är fler än bara jag som i just detta nu går igenom det här sjuka.
Svåra.
Tuffa.

Varför pratar vi inte med varandra?
Varför stöttar vi inte varandra öppet?
Varför ska vi ska gömma oss här bakom anonyma alias utan personlighet.

Vi borde få synas.
Vi borde ta plats.

Jag inbillar mig att man kan känna när man är gravid. Att jag har en kontakt med min kropp så den talar om för mig när vårt Frö växer. Är det så? 

Vår testdag är den 28 maj. 
Om 17 dagar. 
Där i krokarna ska min nära väns flicka födas. 
Ni vet hon som också gått igenom IVF.
Jag tänker att det är ett tecken. 
Ett bra tecken. 

Nu håller vi tummarna för att det här lilla fröt ska växa i mig med start imorgon, ok?





12 kommentarer:

  1. Grattis! Jag fick också positivt samtal kring äggen. Risken finns dock att jag är översrimulerad och ej kan göra återföring nu utan måste frysa :/ men oavsett det fanns nåt och vi har båda kommit ett steg närmre att få en lott i det stora lotteriet :)!

    Stor kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för dig med. Hur länge behöver du vänta om du är överstimulerad?

      Radera
    2. Vet ej. Beror nog på sommarstängningen. Chanserna minskar ju eftersom de bara fryser toppkvalitet..Men inte många som överlever upptining.får man fråga i vilken del av Sverige södeereller norr som du får hjälp?

      Radera
  2. Vi bor i mellansverige.
    Håller tummarna att du hinner en gång innan sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi med.stockholm. Tack det känns fint att ha nån att dela detta med..:) tack

      Radera
  3. Önskar er ett stort lycka till med ivfen! Hoppas så att ni får ett fint plus på td! Håller tummarna för er! Kram Genus Longing

    SvaraRadera
  4. Åh, så spännande! Håller tummarna för er imorgon!! ✊✊ och för tiden framöver såklart, för att det lilla fröet ska växa sig stor och bli en liten februaribebis ������✊

    SvaraRadera
  5. Hållet alla tummar jag har✊✊✊ och du har rätt. Vi borde inte gömma oss! Jag har sagt att om jag lyckas med min resa någon gång ska jag sätta ansikte på min blogg. Men fram tills dess får den vara anonym�� men det finns ett par starka bloggare som vågar visa sig����

    SvaraRadera
  6. Hej! Härligt med en grupp där alla verkar gå igenom ivf någorlunda samtidigt. Håller med, självklart ska vi stötta varandra. Själv väntar jag ivrigt på att lördag 21/5 ska komma då det är testdag efter vår första ivf. Finns det någon chat där ni alla är med? Är helt ny i chat och att läsa bloggar världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för dig <3 Hoppas du mår bra i ditt ruvande. Vi har ingen chat vad jag vet, det här är bara min personliga blogg om vår första IVF, men du är självklart välkommen att hänga med här!

      Radera
  7. Vad fint, tack <3 Då hakar jag på :-) //Yllen

    SvaraRadera